NASA și industria vor începe în curând proiectarea unui nou concept de motor cu reacție pentru viitoarea generație de avioane ultra-eficiente – trecând oficial la următoarea fază a proiectului.
În cadrul obiectivului NASA de a face industria aviatică mai durabilă, agenția dezvoltă un nucleu mic pentru un motor hibrid-electric turboventilator care ar putea reduce consumul de combustibil cu 10% în comparație cu motoarele de astăzi.
Nucleul unui motor cu reacție este locul în care aerul comprimat este combinat cu combustibilul și aprins pentru a genera putere. Prin reducerea dimensiunilor acestui nucleu, eficiența combustibilului poate fi îmbunătățită și emisiile de carbon reduse.
Scopul proiectului, numit Hybrid Thermally Efficient Core (HyTEC), este de a demonstra acest nucleu compact și de a avea tehnologia pregătită pentru adoptare în motoarele care vor propulsa aeronavele de următoarea generație din anii 2030. HyTEC este un component cheie al Parteneriatului Național pentru Zbor Sustenabil al NASA.
Pentru a-și atinge obiectivul ambițios, HyTEC este structurat în două faze:
Faza 1, care se încheie, s-a concentrat pe selectarea tehnologiilor de componentă de utilizat în demonstratorul nucleului.
Faza 2, care începe acum, va vedea cercetătorii proiectând, construind și testând un nucleu compact în colaborare cu GE Aerospace.
“Proiectul HyTEC a încheiat Faza 1 și ne pregătim pentru Faza 2”, a declarat Anthony Nerone, care conduce proiectul HyTEC la Centrul de Cercetare al NASA din Cleveland. “Această fază va culmina cu un test de demonstrare a nucleului care să demonstreze tehnologia astfel încât să poată fi trecută la industrie.”
Înainte ca cercetătorii să poată începe procesul de proiectare și construcție a nucleului, au trebuit să exploreze materiale noi inovatoare de utilizat în motor. După trei ani de progres remarcabil de rapid, cercetătorii HyTEC au găsit soluții.
“Până acum am fost concentrați la superlativ. Am început proiectul cu anumite obiective tehnice și metrici pentru succes și, până acum, nu am fost nevoiți să ne abatem de la niciunul dintre ele”, a spus Nerone.
Pentru a micșora dimensiunea unui nucleu menținând același nivel de propulsie, căldura și presiunea trebuie să crească în comparație cu motoarele cu reacție standard utilizate astăzi. Acest lucru înseamnă că nucleul motorului trebuie să fie realizat din materiale mai durabile care pot rezista la temperaturi mai mari.
În plus față de efectuarea cercetărilor pe materiale, proiectul a explorat și aerodinamica avansată și alte elemente tehnice cheie.
Faza 2 se bazează pe Faza 1 pentru a crea un nucleu compact pentru teste la sol care să demonstreze capacitățile HyTEC.
“Faza 2 este foarte complexă. Nu este doar o demonstrare a nucleului”, a spus Nerone. “Ceea ce creăm nu a mai fost făcut până acum și implică multe tehnologii diferite care se întrepătrund pentru a forma un nou tip de motor.”
Tehnologiile testate în programul HyTEC vor contribui la posibilitatea unui raport mult mai mare de derivare, hibridizare și compatibilitate cu combustibilii de aviație durabili.
Raportul de derivare descrie relația dintre cantitatea de aer care trece prin nucleul motorului în comparație cu cantitatea de aer care ocolește nucleul pentru a-l înconjura.
Prin micșorarea dimensiunii nucleului în timp ce crește dimensiunea turboventilatorului pe care îl propulsează – menținând totuși aceeași putere de propulsie – conceptul HyTEC ar folosi mai puțin combustibil și ar reduce emisiile de carbon.
“HyTEC este o parte integrantă a programului nostru RISE”, a declarat Kathleen Mondino, care ajută la conducerea tehnologiilor programului RISE la GE Aerospace. “GE Aerospace și NASA au o istorie lungă de colaborare pentru a avansa cele mai recente tehnologii în domeniul aviației. Programul HyTEC se bazează pe această relație pentru a contribui la conturarea viitorului zborurilor mai durabile.”
O altă piesă a puzzle-ului este hibridizarea. Capacitatea hibrid-electrică a HyTEC înseamnă că nucleul va fi, de asemenea, completat de puterea electrică pentru a reduce și mai mult consumul de combustibil și emisiile de carbon.
“Acest motor va fi primul motor hibrid-electric ușor și, sperăm, primul motor de producție pentru avioane care este hibrid-electric”, a spus Nerone.
Acest titlu a fost scris de inteligență artificială Chat GPT, unele date pot fi incorecte. Pentru stirea originala, verificati sursa: Link catre sursa
Sursa si foto: NASA
Daca ati fost martorii unui eveniment sau ai unei situatii neobisnuite care ar putea deveni subiect de stire, contactati-ne la admin@stiridinromania.ro sau pe contul nostru de Facebook stiridinromania.ro!