Cu o istorie impresionantă de 50 de ani, Transfăgărăşanul rămâne un simbol al ingineriei româneşti. Drumul a fost inaugurat la 20 septembrie 1974, fiind o lucrare de excepţie care a deschis o nouă legătură între Muntenia şi Transilvania.
Transfăgărăşanul este situat în Munţii Făgăraş, traversând cel mai înalt lanţ muntos din România. Construcţia drumului a început în anul 1969, fiind realizată de militarii genişti din Regimentul 1 Geniu „Alexandru Ioan Cuza” din Râmnicu Vâlcea.
Pentru realizarea acestei lucrări impresionante, s-au folosit peste 6 milioane de kilograme de explozibil şi utilajele au parcurs mai bine de 18 milioane de motokilometri. Drumul are o lungime de 90 de kilometri şi include un tunel lung de 887 de metri, situat la altitudinea de 2042 de metri.
Cu o serie de cifre impresionante, precum cele 4 milioane de metri cubi de terasament sau cele 27 de viaducte şi poduri deosebit de rezistente, Transfăgărăşanul este o mărturie a muncii şi dedicării celor care au contribuit la construirea sa.
Îți mai recomandăm
Respectul şi recunoştinţa se cuvin tuturor celor care au pus umărul la această realizare de excepţie. Transfăgărăşanul rămâne un monument al ingeniozităţii româneşti, fiind o destinaţie turistică deosebit de apreciată atât de localnici, cât şi de turiştii străini.
Sursa: Ministerul Apararii Nationale, Romania
50 de ani de Transfăgărăşan!
A trecut jumătate de secol de la darea în exploatare a drumului „Transfăgărăşan”, un drum „dăltuit” în stâncă de militarii genişti, care au lăsat în urma lor o realizare de excepţie.
La 20 septembrie 1974, pe platoul Bâlea Lac, la cota 2042, a fost inaugurat Transfăgărăşanul, o grandioasă lucrare de infrastructură care a deschis o nouă legătură între Muntenia şi Transilvania.
Drumul naţional Transfăgărăşan traversează cel mai înalt lanţ muntos din ţara noastră, Munţii Făgăraş, de la barajul lacului de acumulare Vidraru până la şoseaua Sibiu-Făgăraş, pe parcursul a 90 de kilometri. Trecerea de pe versantul sudic pe cel nordic se realizează printr-un tunel lung de 887 de metri, situat între vârfurile Capra şi Paltinul, la altitudinea de 2042 metri.
Construcţia a început în anul 1969. Armata a acţionat într-o primă etapă cu două detaşamente de genişti din Regimentul 1 Geniu „Alexandru Ioan Cuza”, din Râmnicu Vâlcea. Acestea, cu un efectiv de aproximativ 200 de militari fiecare, au atacat lucrarea din două părţi: de la nord la sud, de la şoseaua Sibiu-Făgăraş, pe valea Bâlei, către cabana Bâlea Cascadă şi de la sud la nord pe marginea lacului Vidraru şi valea Caprei.
Pe măsura creării fronturilor de lucru şi creşterii volumului de lucrări, unităţile de geniu au fost întărite şi cu militari din unităţi de alte arme, aceste efective schimbându-se din şase în şase luni, iar atunci când a fost nevoie de forţe sporite de geniu pentru realizarea anumitor obiective, periodic au fost trimise pe Transfăgărăşan subunităţi constituite din aproape toate unităţile de geniu din ţară.
Pentru realizarea acestei lucrări de excepţie, ce rivalizează cu marile drumuri din Alpi, s-au executat circa 4 milioane metri cubi de terasament, 290 de mii metri cubi de fundaţii, 598 de mii metri pătraţi de suprastructuri de macadam, 290 de mii metri cubi de zidărie, 830 de lucrări transversale, 27 de viaducte şi poduri deosebit de rezistente, s-au folosit peste 6 milioane de kilograme de explozibil, iar utilajele şi maşinile au consumat mai bine de 18 milioane de motokilometri.
Cu prilejul inaugurării drumului Transfăgărăşan au fost decoraţi cu ordine şi medalii 553 de ofiţeri, maiştri militari, subofiţeri, gradaţi şi soldaţi.
Respectul şi recunoştinţa noastră tuturor celor care au contribuit la această realizare de excepţie!
Foto: Arhiva, George Coltor
#România #MApN #ArmataRomâniei #monument #Transfgarasan #eroi #geniu
Acest articol a fost scris de inteligență artificială Chat GPT, unele date pot fi incorecte. Pentru stirea originala, verificati sursa.
Sursa si foto: Ministerul Apararii Nationale, Romania
În plus, ar putea să-ți placă