Teatrul National din Timisoara gazda unei Conferinte Internationale ETC

BY: stiridinromania.ro In Actualitate, STIRILE ZILEI
IMPACTPRESS

A doua zi a Conferinței internaționale a Convenției Teatrale Europene (ETC) s-a desfășurat la Sala 2 a Teatrului Național din Timișoara, transformând-o într-un forum de idei. Evenimentul a debutat cu o conferință susținută de jurnalista Colette Braeckman, cunoscută pentru colaborarea sa cu ediția belgiană a publicației franceze Le Soir și pentru cărțile sale despre Africa Centrală. Tema abordată de jurnalista a fost dezinformarea și rolul teatrului în combaterea acesteia.

Experiența personală a jurnalistei în Timișoara și București în decembrie 1989 a servit drept punct de plecare pentru studiul său de caz și pentru intervențiile participanților din Grecia, România și Ucraina. Acestea au demonstrat că o informație neverificată poate distorsiona realitatea esențială și pot submina credibilitatea acesteia. Acuratețea informațiilor este adesea greu de obținut, iar deplasarea la fața locului nu este întotdeauna suficientă.

Discuțiile au evidențiat faptul că atât jurnaliștii și formatorii de opinie din social media, cât și teatrul sunt naratori de povești. Însă, în timp ce jurnaliștii prezintă perspective exterioare, bazate pe surse mai mult sau mai puțin credibile, teatrul are capacitatea de a spune autentic povești din perspectiva creatorilor, de a construi realități și de a dezvălui adevărul în toată complexitatea sa. Important este că teatrul are puterea de a construi conștiințe, de a provoca gândirea individuală, analiza, liberul arbitru și opinia asumată.

Conferința a fost urmată de o prezentare a colaborărilor artistice internaționale, oferind membrilor ETC oportunitatea de a împărtăși din experiența acumulată în cadrul programelor dezvoltate în ultimii doi ani. Aceste programe includ ETC Development Grants – un program de sprijinire a colaborărilor internaționale inovatoare între cel puțin trei teatre din rețea, programul ACuTe – dedicat dezvoltării teatrului digital și programul Young Europe IV – dedicat scrierii de piese noi pentru publicul tânăr și teatrului “în sala de clasă”.

Pornind de la aceste exemple de bune practici, participanții la conferință au analizat modalitățile prin care partenerii din diferite sisteme culturale, sociale, politice și administrative pot construi, prin intermediul teatrului, conexiuni europene solide.

Unul dintre momentele practice de interacțiune directă între participanți a fost sesiunea de “speed meetings”, în cadrul căreia toți cei prezenți au putut intra în contact unul cu celălalt. Acest moment a fost urmat de prezentarea unui set de instrumente pentru implementarea unei strategii prioritare a ETC privind sustenabilitatea, prezentate de reprezentanții teatrelor din Belgia, Spania și Germania.

Ultima parte a conferinței s-a concentrat pe partajarea bunelor practici în cadrul rețelei ETC. În cele patru sesiuni de lucru, s-au discutat modalități active de atragere a publicului în spațiul teatral, multilingvismul, rolul integrator al noii dramaturgii și limitele ideologice ale adaptărilor textelor clasice. Ziua a doua a Conferinței internaționale a ETC s-a încheiat în sala de spectacol, alături de publicul spectacolului “Vocile orașului” de Pál Frenak.

Această zi a conferinței a evidențiat importanța teatrului în combaterea dezinformării, proiectele derulate în cadrul programelor ETC, bunele practici în colaborarea internațională, necesitatea teatrelor sustenabile și dialogurile profesionale constructive.

Sursa: www.impactpress.ro
Foto: Impactpress.ro

Sala 2 a Teatrului National din Timisoara a devenit inca o data un forum de idei, ca spatiu deschis intalnirilor Conventiei Teatrale Europene. A doua zi a reuniunii membrilor ETC a debutat la Sala 2 cu o conferinta sustinuta de jurnalista Colette Braeckman, columnista a editiei belgiene a publicatiei franceze Le Soir si autoare a mai multor carti despre Africa centrala. Tema pe care a abordat-o jurnalista a fost Dezinformarea si rolul teatrului.

Luand ca punct de plecare experienta pe care a avut-o in Timisoara si in Bucuresti, in decembrie 1989, studiul sau de caz si interventiile participantilor din Grecia, romania si Ucraina au demonstrat ca o informatie neverificata substantial poate face ca o realitate esentiala sa cada in derizoriu, au demonstrat ca acuratetea informatiei este cel mai adesea dificil de captat si ca deplasarea la fata locului nu este singurul pas care trebuie facut.

Discutiile au relevat ca atat jurnalistii si formatorii de opinie din social media, cat si teatrul sunt „storytellers”, naratori, si, daca cei dintai prezinta perspective exterioare, din surse mai mult sau mai putin superficiale sau credibile, creand dezinformare cu o usurinta si cu o rata de succes dezarmant de mare, rolul esential al teatrului este acela de a spune in mod autentic povesti din perspectiva creatorilor, de a construi realitati si de a revela adevarul in intreaga sa complexitate, iar sansa lui e aceea ca are capacitatea de a construi constiinte, de a provoca gandirea individuala, analiza, liberul arbitru si opinia asumata.

Conferinta a fost urmata de o prezentare concreta a colaborarilor artistice internationale, oferind membrilor ETC spatiul in care sa impartaseasca din experienta acumulata in cadrul programelor dezvoltate in cadrul ETC in ultimii doi ani, incluzand programele ETC Development Grants – program de sprijinire a colaborarilor internationale inovatoare intre minim trei teatre din retea, pe teme care variaza de la descoperirea de noi concepte de cooperare, la  explorarea domeniilor dramaturgiei digitale si a tehnologiilor digitale sau abordarea sustenabilitatii sociale si de mediu in teatru, ACuTe – program de dezvoltare a teatrului digital sau Young Europe IV – un program pe trei ani, dedicat scrierii de piese noi pentru publicul tanar si teatrului „in sala de clasa”, care sa schimbe genul de naratiune despre persoanele care provin din medii non-dominante; acest program a fost recompensat in anul 2022 cu premiul Art Explora.

Plecand de la aceste exemple de bune practici, participantii la conferinta au analizat formulele in care parteneri provenind din sisteme culturale, sociale, politice si administrative diferite pot construi, prin intermediul teatrului, conexiuni europene solide.

Unul dintre demersurile cele mai practice de comunicare nemediata a fost sesiunea de „speed meetings”, in cadrul careia toti participantii au avut posibilitatea sa intre in contact direct unii cu ceilalti, in formula unu la unu. Aceasta a fost urmata de prezentarea unui set de instrumente in vederea implementarii unei strategii prioritare a ETC privind sustenabilitatea, prezentate de Emmanuelle Lejeune de la Théatre de Liège (Belgia), Raquel Castells, reprezentand Teatro Arriaga din Bilbao (Spania) si Joachim Klement de la Staatsschauspiel din Dresda (Germania).

Ultima parte a Conferintei internationale a ETC a fost dedicata sesiunilor de partajare a bunelor practici in cadrul retelei. In cele patru sesiuni de lucru axate pe subiecte specifice, au fost discutate modalitati active de atragere a publicului prin implicarea sa in spatiul teatral, multilingvismul, rolul integrator al noii dramaturgii si limitele ideologice ale adaptarilor textelor clasice etc., cea de-a doua zi a Conferintei Internationale a ETC incheindu-se in sala de spectacol, alaturi de publicul spectacolului Teatrului National, Vocile orasului – City Voices de lucru axate pe subiecte specifice, spectacol semnat de cunoscutul coregraf Pál Frenak.

Rolul teatrului in fata dezinformarii, proiectele din cadrul programelor ETC, bune practici in colaborarea internationala, apel pentru teatre sustenabile, dialoguri profesionale constructive au marcat cea de-a doua zi a Conferintei internationale a Conventiei Teatrale Europene desfasurata la Teatrul National din Timisoara. (I.P.)

Fotografii: Adrian Piclisan / TNTm

 



Acest articol a fost scris de inteligență artificială chat GPT, unele date pot fi incorecte. Pentru stirea originala, verificati sursa: Link catre sursa




Recomandari STIRIdinROMANIA.ro

O instanță din Rusia o condamnă pe jurnalista RFE/RL Alsu Kurmașeva la 6 ani și jumătate de închisoare

O instanță de judecată din Rusia a condamnat-o pe Alsu Kurmașeva, jurnalistă a RFE/RL și care deține dublă cetățenie...

Read More...
Facultatea de Teologie Ortodoxă și Științele Educației din cadrul Universității Valahia – incomod-media.ro

Verificări ITM la societățile din industria metalurgică din Dâmbovița

Inspectorii ITM Dâmbovița au desfășurat controale la patru mari societăți comerciale din industria metalurgică din județ, descoperind un total...

Read More...
Racing MIMI revine în competiţii în 2024 la Torfeul Sinaia

Racing MIMI se întoarce în competițiile din 2024 la Trofeul Sinaia

Echipa Racing MIMI a revenit în competițiile naționale la Trofeul Național Masters de viteză în coastă de la Sinaia,...

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

CAPTCHA ImageChange Image

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu

stiri & ziare online Adauga la Agregator.ro