Secretarul de stat în cadrul Ministerului Transporturilor Irinel Scrioşteanu a declarat, joi, în cadrul unei conferinţe de presă, că PNL doreşte conectarea tuturor municipiilor reşedinţă de judeţ la reţeaua de transport de mare viteză.
El a vorbit despre importanţa Drumului Expres Tişiţa – Albiţa, care va fi construit în următorii ani, apreciind că artera va contribui la dezvoltarea zonei şi va deschide calea către Republica Moldova şi Ucraina.
“Acest drum expres conectează cele trei judeţe pe care le traversează, dar conectează şi Republica Moldova, iar noi trebuie să privim Republica Moldova şi Ucraina ca pe o piaţă de desfacere. Această zonă poate avea prin acest drum un potenţial de dezvoltare foarte mare în ceea ce priveşte capacităţi de producţie care să exporte în Moldova şi Ucraina, nu trebuie să privim doar ca legătură către infrastructura naţională, către Bucureşti sau Vestul Europei. Trebuie să ne întoarcem cu faţa către o nouă piaţă care să aducă o dezvoltare sustenabilă pe termen mediu şi lung a acestor judeţe. (…) Luăm în calcul ca şi municipiul Vaslui să fie conectat la nivel de drum expres de această nouă axă de dezvoltare Tişiţa – Albiţa. Noi, cei de la PNL, dezvoltăm un program de conectare a tuturor oraşelor reşedinţă de judeţ la infrastructura de transport de mare viteză naţională, pentru că aceste oraşe sunt de principiu poli de creştere economică şi atunci multiplicăm potenţialul acesta de creştere economică, dar şi creştem sustenabilitatea investiţiei de bază”, a menţionat Irinel Scrioşteanu.
Președintele interimar al PNL Vaslui, Mihai Barbu, este de părere că județul Vaslui nu se va dezvolta atât timp cât nu va avea o infrastructură rutieră bine pusă la punct. “Pentru ca vasluienii să câștige mai bine, e nevoie de investitori străini, iar un mare rol în atragerea acestora l-ar putea juca Drumul Expres Tișița – Albița. Acest Drum Expres îl veți regăsi în programul de guvernare liberal. Suntem într-un stadiu destul de avansat de reconstruire a podului de la Albița. Va fi un pod pe patru benzi. Noi am solicitat avizul Agenției de Protecție a Mediului, imediat după ce se va elibera, va începe efectiv procesul de reabilitare a acelui pod. Acesta va fi primul pas în realizarea acestui Drum Expres pentru că este nevoie de infrastructură, este nevoie să conectăm județul Vaslui cu Drumurile Naționale și autostrăzile din România. Doar așa vom putea vorbi de atragerea investitorilor și implicit de ridicarea nivelului de trai. Dacă ești parlamentar de Vaslui, trebuie să te bați pentru județul tău, să te bați ca viața vasluienilor să fie mai bună. Asta voi face eu, chiar dacă nu sunt de aici. De ce cred eu că pot face lucrurile acestea? Pentru că știu despre ce este vorba, lucrez la Ministerul Transporturilor de foarte mult timp, am condus companii mari precum Metrorex. Știu unde să merg pentru a rezolva lucruri. Chiar dacă nu sunt parlamentar, chiar dacă la un moment dat nu era foarte clar dacă eu voi veni să candidez la Vaslui sau nu, m-am bătut pentru acest Drum Expres Tișița-Albița pentru că am considerat că și vasluienii merită mai mult. Conform calculelor noastre, în anul 2028 acest drum ar putea fi realizat într-o proporție foarte mare. Nu terminat în totalitate, dar centurile ocolitoare și acel pod de la Albița, despre care vă spuneam, vor putea fi realizate”, a mai declarat Mihai Barbu.
Scrioșteanu a estimat că în anul 2026 vor putea începe licitaţiile pentru primele tronsoane de execuţie lucrări având în vedere că anul viitor în toamnă va fi finalizat studiul de fezabilitate şi a dat asigurări că pe primele sectoare din Drumul Expres Tişiţa – Albiţa se va putea circula în perioada 2028 – 2029, drumul urmând să fie finalizat în 2030 – 2031.
“Vom sectoriza anul viitor în toamnă astfel încât să atacăm sectoarele cele mai importante. Nu vrem nici să vă promitem că în doi ani se finalizează vreun tronson. Acesta este orizontul, nu este un drum uşor, sunt totuşi peste 150 de kilometri”, a spus Scrioşteanu.
Secretarul de stat a precizat că până în anul 2028 oficialii şi-au asumat finalizarea a 1.250 de kilometri de autostradă şi drum expres, lucru realizabil având în vedere că majoritatea lucrărilor sunt în grafic sau în avans faţă de grafic, dar a subliniat că ritmul lucrărilor va trebui păstrat la acelaşi nivel, indiferent de guvernările care vor veni.
“România pentru prima dată pe infrastructură de transport şi în special pe infrastructură de transport rutier nu numai că a absorbit 100% din fondurile alocate, ci am depăşit 130% pe ciclul financiar trecut 2014 – 2020. Am depăşit şi Polonia la nivel de rată de absorbţie pe infrastructură rutieră. Având în vedere acest succes eu cred că banii pe care îi avem la dispoziţie în ciclul financiar 2021 – 2027 vor fi absorbiţi mai repede pe final de ciclu financiar, în aşa fel încât această ţintă de 1.250 de kilometri este perfect realizabilă, iar până în 2031 să avem toate judeţele cu autostradă şi drum expres. Este o abordare destul de ambiţioasă pentru că în contrapondere cu ce s-a întâmplat în România până în 2020 pare un pic utopic, dar având la bază această ultimă perioadă în care am crescut rata de investiţii de la 2,5 miliarde de lei pe an la aproape 18 miliarde de lei anul acesta şi anul viitor peste 20 de miliarde de lei estimaţi în baza contractelor pe care le avem în execuţie, noi credem că menţinând cel puţin acest ritm, putem atinge aceste obiective destul de uşor”, a declarat Irinel Scrioşteanu.