Bucureşti/München/Basel. Hidrogenul ca sursă durabilă
de energie şi mişcare este tema centrală a programului BMW la Art
Basel de anul acesta din Basel. BMW, care de 20 de ani este partener
al Art Basel, a comandat artistului Es Devlin din Londra să creeze o
serie de lucrări multimedia care vor fi dezvăluite pe 10 iunie. În
Pavilionul 1.1 al expoziţiei de artă, Devlin a creat un stand care
prezintă patru lucrări: Surfacing (2024), Surfacing II (2024), Mask
(2018) şi Mask in Motion (2018). Sub formă de capitol introductiv,
Devlin şi BMW prezintă de asemenea o serie de instalaţii mobile de
sunet într-o flotă-pilot de automobile BMW iX5 Hydrogen care au fost
învăluite în imprimeuri ale picturilor-colaj ale lui Devlin. Pasagerii
sunt invitaţi să asculte conversaţia artistului cu inginerii BMW
despre potenţialul hidrogenului.
“Lucrările de inovaţie şi mobilitate create de Es Devlin pentru
Art Basel oferă un exemplu impresionant al modului în care tehnologia
poate servi drept inspiraţie pentru artă”, spune Michael
Rath, directorul departamentului de automobile cu hidrogen din
cadrul BMW Group. “Suntem foarte mândri de strălucirea
tehnologiei de pionierat cu hidrogen a BMW Group.”
BMW iX5 Hydrogen: pionier şi pionierat al competenţei
tehnologice a BMW
Ca sursă de energie versatilă, hidrogenul va juca un rol-cheie în
tranziţia energetică şi, prin urmare, în protecţia climei. BMW iX5
Hydrogen combină avantajele condusului electric fără emisii locale cu
plăcerea de a conduce tipică mărcii. Un alt avantaj: procesul de
realimentare rapid şi simplu. Compania testează în prezent automobilul
cu tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen în câteva ţări în
condiţii de trafic cotidian. Turneul mondial al flotei-pilot va face
acum o oprire la Art Basel 2024, unde automobilele inovatoare cu
hidrogen vor fi disponibile ca serviciu shuttle.
Pentru BMW Group, proiectul-pilot este o expresie a abordării sale de
tehnologie deschisă a mobilităţii de mâine. Tehnologia pilelor de
combustie cu hidrogen oferă o completare pentru sistemele de propulsie
electrice cu baterii.
Sistemul de propulsie al automobilului dezvoltat pe baza BMW X5
constă dintr-o combinaţie inovatoare de pile de combustie cu o putere
de 125 kW/170 CP, care utilizează energia din hidrogen gazos pentru a
alimenta, alături de o baterie special dezvoltată, un motor electric,
din programul Gen 5 al BMW Group. Motorul electric generează o putere
maximă a sistemului de 285 kW/401 CP. Rezervoarele de hidrogen ale BMW
iX5 Hydrogen pot fi alimentate în 3-4 minute şi permit o autonomie de
504 kilometri, conform ciclului de testare WLTP.
Es Devlin va crea o serie de lucrări multimedia care vor fi
dezvăluite pe 10 iunie la Art Basel Basel 2024
În Pavilionul 1.1 al expoziţiei de artă, Devlin a creat un stand care
prezintă patru lucrări: Surfacing (2024), un cub de ploaie iluminat,
pătruns de o linie de lumină şi Surfacing II (2024), o pereche de
televizoare pictate în care apare o figură dansantă, sunt flancate de
Mask (2018), un oraş model proiectat care fuzionează mâinile şi râul,
şi Mask in Motion (2018), un oraş rotativ, iluminat, imprimat
translucid, care plasează privitorii în umbra sa cinetică.
Fiecare lucrare continuă explorarea lui Devlin de 30 de ani a
dansului dintre oameni şi tehnologie. Standul surprinde vizitatorii în
fiecare oră, deoarece cutia de ploaie de la Surfacing, asemenea unui
aparat de magician, evocă o lucrare de dans de 7 minute a renumitei
coregrafe pariziene Sharon Eyal, unde muzica este compusă de duetul
londonez Polyphonia.
O întâlnire între artişti şi ingineri
Devlin şi-a petrecut ultimul an interacţionând cu inginerii de la
BMW, învăţând mecanismele din spatele tehnologiei pilelor de combustie
cu hidrogen şi implicaţiile acesteia pentru viitorul sistemelor
energetice durabile. În calitate de capitol introductiv al lucrărilor
prezentate în Pavilionul 1.1, ea a creat un peisaj sonor simplu,
extras din conversaţiile lor şi subliniat de compozitorii Polyphonia,
care este redat oaspeţilor în flota-pilot de automobile BMW iX5 Hydrogen.
Devlin spune: “Am învăţat de la inginerii BMW frumoasa simetrie
a sistemului care lucrează în cadrul pilei de combustie cu hidrogen:
energia care este folosită pentru a separa atomii de hidrogen de
oxigen este recreată atunci când oxigenul este reunit cu hidrogenul
din maşină. Produsul secundar nu este doar energia care propulsează
automobilul, ci şi apa.”
Exteriorul BMW iX5 Hydrogen a fost învelit într-un colaj pictat în
albastru şi alb în care Devlin suprapune picturi şi texte realizate ca
răspuns la imprimeurile şi literatura care i-au populat peretele şi
rafturile de cărţi în adolescenţă. Gesturile pictate, un ecou al
gravurii în lemn “Marele Val de lângă Kanagawa” a artistului
japonez Katsushika Hokusai (1831), sunt suprapuse peste extrase scrise
de mână din cea mai lungă propoziţie din literatură despre apă extrasă
din romanul fundamental al lui James Joyce, “Ulysses”. La
baza colajului se află fragmente din publicaţiile BMW Group despre
tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen.
SURFACING
Vizitatorii se pot înscrie aici
pentru a-şi rezerva locul la ritualurile orare.
Joi, 13 iunie – Duminică, 16 iunie 2024
Art Basel in Basel, Pavilionul 1.1
Messeplatz 10, 4005 Basel, Elveţia
Angajamentul cultural al BMW Group, cu actualizări exclusive şi
informaţii mai profunde despre iniţiativele sale globale pot fi
urmărite pe Instagram la @BMWGroupCulture.
SURFACING.
Es Devlin: un dans încurcat de 30 de ani între oameni şi tehnologie.
Devlin îşi înrădăcinează fiecare dintre lucrările sale în amintirile
personale, mediate prin tehnologii care variază de la imensele
transmiţătoare LED ale Sphere din Las Vegas până la mecanica minusculă
din ochii unui public, care au fost manipulate de prestidigitatori
încă din secolul XIX. Cea mai veche amintire a ei, o linie de lumină
care pătrunde în apă întunecată, a apărut de-a lungul practicii sale
de 30 de ani în performance art, instalaţii şi artă colaborativă.
În Surfacing, memoria este evocată în vocea înregistrată a
artistului, în timp ce o linie foarte strălucitoare de lumină LED este
folosită pentru a recalibra ochii fiecărui membru al publicului.
Irişii lor se contractă ca răspuns la luminozitate şi îşi reduc
diametrul pupilelor, făcând spaţiul perceptibil mai întunecat.
Spectacolul, care prezintă secvenţele distinctive ale lui Sharon Eyal
de semipuncte care se sparg într-un microgest evocator, este perceput
printr-un văl mutant de apă iluminată în cădere, care circulă
printr-un sistem închis în continuă reciclare.
La fel ca ecranele cu plasmă pictate din Surfacing II, lucrarea evocă
dansul dintre oameni şi designurile şi tehnologiile noastre. După cum
subliniază Beatriz Colomina şi Mark Wigley: noi am proiectat silexul,
silexul ne-a reproiectat mâinile; noi am proiectat smartphone-ul,
smartphone-ul ne-a reproiectat. Cele două lucrări Mask fuzionează
oraşe-model în cadre ovoide, asemănătoare unei măşti, evocând
îmbinarea dintre arhitectural şi organicul din creierul uman
contemporan. Intervenţia orară a dansatorilor în Surfacing evocă
observaţia lui Byung-Chul Han că este ritualul care face timpul locuibil.
Despre Es Devlin
Artista contemporană britanică Es Devlin (născută la Londra în 1971)
vede publicul ca pe o societate temporară şi deseori invită publicul
să participe la lucrări corale comunitare. Pânza ei variază de la
sculpturi publice şi instalaţii de la Tate Modern, V&A,
Serpentine, Muzeul Imperial al Războiului şi Lincoln Center până la
scenă cinetică de la Royal Opera House, Teatrul Naţional şi
Metropolitan Opera, precum şi ceremonii olimpice, spectacole din pauza
Superbowl şi sculpturi monumentale de scenă iluminate pentru concerte
la scară largă pe stadion. Ea este subiectul unei cărţi monografice
majore, “An Atlas of Es Devlin” (Un Atlas al lui Es Devlin),
descrisă de Thames & Hudson ca fiind cea mai complicată şi
sculpturală publicaţie a lor de până acum, şi o expoziţie
retrospectivă la Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum din New York.
În 2020, ea a devenit prima femeie arhitect al Pavilionului Marii
Britanii la o Expoziţie Mondială, concepând o clădire care folosea
inteligenţa artificială pentru a crea împreună poezie cu vizitatorii
pe faţada sa cu diametrul de 20 de metri. Practica ei a fost subiectul
serialului documentar Netflix din 2015 “Abstract: The Art Of
Design” (Abstract: Arta Designului). Este membru al Academiei
Regale de Muzică, al Universităţii de Arte din Londra şi al Societăţii
Regale de Arte. Ea a fost distinsă cu Medalia de Design de la Londra,
trei premii Olivier, un premiu Tony, un premiu Ivor Novello, doctorate
ale Universităţilor din Bristol şi Kent şi un CBE (Comandor al
Imperiului Britanic).
Despre Sharon Eyal
Născută în 1971, coregrafa pariziană Sharon Eyal a dansat cu Compania
de Dans Batsheva între 1990 şi 2008 şi a devenit coregraful principal
al companiei în 2012. În 2019, a revenit pentru a crea The Look. Acum,
Eyal este unul dintre cei mai căutaţi coregrafi din lume, realizând
noi lucrări în fiecare an, inclusiv “Killer Pig” (2009) şi
“Corps de Walk” (2011) pentru compania norvegiană de dans
Carte Blanche, “Too Beaucoup” (2011) pentru Hubbard Street
Dance Chicago şi “Plafona” (2012) pentru Compania de Dans
Oldenburg. Din 2005, ea lucrează cu Gai Behar, un curator multimedia,
prima lor producţie comună a fost Bertolina pentru Compania de Dans
Batsheva. Eyal şi Behar au fondat compania de dans L-E-V, ale cărei
producţii sunt montate la cele mai renumite teatre şi festivaluri din
întreaga lume. În calitate de coregraf invitat, Sharon Eyal a lucrat
pentru Baletul Regal Suedez, Baletul de Stat din Berlin, compania
norvegiană Carte Blanche şi Teatrul de Dans al Ţărilor de Jos, Baletul
de Stat al Bavariei şi Compania de Dans Contemporan a Operei din
Göteborg. În 2023, Sharon Eyal a fost nominalizată la titlul
“Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor al Republicii
Franceze”, iar activitatea ei a fost pe podiumurile casei
Christian Dior.
Despre Art Basel
Fondat în 1970 de galerişti din Basel, Art Basel găzduieşte cele mai
importante expoziţii mondiale pentru lucrări de artă modernă şi
contemporană, situate în Basel, Miami Beach, Hong Kong şi Paris.
Definit de oraşul şi regiunea care îl găzduieşte, fiecare eveniment
este unic, lucru reflectat prin galeriile participate, lucrările de
artă prezentate şi conţinutul programelor paralele, produs în
colaborare cu instituţiile locale pentru fiecare ediţie. Angajamentul
Art Basel a fost extins dincolo de expoziţiile de artă prin noi
platforme digitale şi iniţiative precum Raportul Art Basel & UBS
al Pieţei Globale de Artă. Partenerul media global al Art Basel este
Financial Times. Pentru mai multe informaţii, accesaţi artbasel.com.
Angajamentul cultural BMW Group
Staatsoper für Alle Gerhard Richter CORPORATE
CITIZENSHIP Bienala Kochi-Muziris BMW Art Cars Bienala de la
Berlin Ólafur Elíasson Art Basel Max Hooper Schneider BMW Art Journey
DIALOG INTERCULTURAL Art D’Égypte Cao Fei Esther
Mahlangu Zaha Hadid Les Rencontres d’Arles Jeff Koons Acute Art Tate
Modern CONTINUITATE Artsy BMW Open Work by Frieze
PARTENERIATE Andy Warhol BMW Guggenheim Lab Lu Yang
Samson Young Opera de Stat din Bavaria BMW Welt Jazz Award
LIBERTATE CREATIVĂ Tefaf
INTERACŢIUNE Teatrul Academic de Stat Balşoi al
Rusiei Kyotographie Premio de Pintura Muzeul Garage de Artă
Contemporană Paris Photo DEZVOLTARE DURABILĂ Leelee
Chan Art Dubai Teatro alla Scala BMW Classics Jenny Holzer BMW Art
Guide by Independent Collectors
De ce Cultura? De ce nu! Cultura este cunoaştere, un sanctuar al
frumuseţii şi profunzimii, al sensului şi al păcii. O evadare care
inspiră, departe de agitaţia vieţii de zi cu zi. Liniştită în cel mai
bun caz, chiar deranjantă uneori. În calitate de cetăţean corporate,
BMW Group ia în serios responsabilitatea socială, ca parte a căreia a
fost implicat în sute de iniţiative culturale în întreaga lume timp de
o jumătate de secol, atât în artă, muzică şi sunet sau arhitectură,
cât şi în design. Ca partener pe termen lung, libertatea creativă este
esenţială – şi la fel de esenţială pentru lucrările revoluţionare ca
pentru inovaţiile majore în cadrul unei companii precum a noastră.
Mai multe informaţii: www.bmwgroup.com/culture şi
www.bmwgroup.com/culture/overview
Facebook: https://www.facebook.com/BMWGroupCulture
Instagram: https://www.instagram.com/bmwgroupculture
@BMWGroupCulture
#BMWGroupCulture