NASA pregătește să testeze avansările făcute la un instrument cheie pentru măsurarea “loviturilor sonice” unice pe care avionul de cercetare X-59, cu supersonoritate redusă, le va produce în timpul zborului.
Sonda de detectare a șocului este o sondă de date aerodinamice în formă de con, dezvoltată cu caracteristici specifice pentru a captura undele de șoc unice pe care X-59 le va produce. Cercetătorii de la Centrul de Cercetare a Zborului Armstrong al NASA din Edwards, California, au dezvoltat două versiuni ale sondei pentru a colecta date precise de presiune în timpul zborului supersonic. O sondă este optimizată pentru măsurători în câmpul apropiat, capturând undele de șoc care apar foarte aproape de locul unde X-59 le va genera. A doua sondă de detectare a șocului va măsura câmpul de mijloc, colectând date la altitudini cuprinse între 5.000 și 20.000 de picioare sub aeronavă.
Atunci când un avion zboară supersonic, generează unde de șoc care se deplasează prin aerul din jur, producând zgomote puternice de tip sonic boom. X-59 este proiectat pentru a devia acele unde de șoc, reducând zgomotele puternice de tip sonic boom la zgomote mai slabe de tip sonic thump. În timpul zborurilor de testare, un avion F-15B cu o sondă de detectare a șocului atașată de nas va zbura alături de X-59. Sonda de aproximativ 6 picioare va colecta continuu mii de probe de presiune pe secundă, capturând schimbările de presiune din aer pe măsură ce trece prin unde de șoc. Datele provenite de la senzori vor fi vitale pentru validarea modelelor de calculator care prevăd intensitatea undelor de șoc produse de X-59, piesa centrală a misiunii Quesst a NASA.
“O sondă de detectare a șocului acționează ca sursa de adevăr, comparând datele prevăzute cu măsurătorile din lumea reală,” a declarat Mike Frederick, investigator principal NASA pentru sonda.
Pentru sonda de câmp apropiat, F-15B va zbura foarte aproape în spatele X-59 la altitudinea sa de croazieră de aproximativ 55.000 de picioare, utilizând o configurare “follow-the-leader” care permite cercetătorilor să analizeze unde de șoc în timp real. Sonda de câmp de mijloc, destinată unor misiuni separate, va colecta date mai utile pe măsură ce undele de șoc se apropie de sol.
Capacitatea sondelor de a captura schimbările mici de presiune este deosebit de importantă pentru X-59, deoarece este de așteptat ca undele de șoc să fie mult mai slabe decât cele ale majorității aeronavelor supersonice. Prin compararea datelor provenite de la sonde cu predicțiile din modele avansate de calculator, cercetătorii pot evalua mai bine acuratețea acestora.
“Sondele au cinci porturi de presiune, unul la vârf și patru în jurul conului,” a spus Frederick. “Aceste porturi măsoară schimbările de presiune statică pe măsură ce aeronava trece prin unde de șoc, ajutându-ne să înțelegem caracteristicile de șoc ale unei anumite aeronave.” Porturile combină măsurătorile lor pentru a calcula presiunea locală, viteza și direcția fluxului de aer.
Cercetătorii vor evalua în curând îmbunătățirile aduse sondei de detectare a șocului din câmpul apropiat printr-o serie de zboruri de test, în care sonda, montată pe un F-15B, va colecta date urmărind un al doilea F-15 în timpul zborului supersonic. Îmbunătățirile includ plasarea transductoarelor de presiune ale sondei – dispozitive care măsoară presiunea aerului pe con – la doar 5 inch de porturi. Designurile anterioare plasau acele transductoare la aproape 12 picioare distanță, întârziind timpul de înregistrare și distorsionând măsurătorile.
Sensibilitatea la temperatură în designurile anterioare a prezentat, de asemenea, o provocare, provocând fluctuații în acuratețe în condiții de schimbare. Pentru a rezolva aceasta, echipa a proiectat un sistem de încălzire pentru a menține transductoarele de presiune la o temperatură constantă în timpul zborului.
“Sonda va îndeplini cerințele de rezoluție și acuratețe din misiunea Quesst,” a spus Frederick. “Acest proiect arată cum NASA poate lua tehnologia existentă și o poate adapta pentru a rezolva noi provocări.”
Acest titlu a fost scris de inteligență artificială Chat GPT, unele date pot fi incorecte. Pentru stirea originala, verificati sursa: Link catre sursa
Sursa si foto: NASA
Mai multe gasiti pe pagina de Facebook stiridinromania.ro!
Daca ati fost martorii unui eveniment sau ai unei situatii neobisnuite care ar putea deveni subiect de stire, contactati-ne la admin @ stiridinromania.ro sau pe contul nostru de Facebook stiridinromania.ro!