Capul Nord/București. Motocicletele și zăpada nu sunt des întâlnite
în aceeași propoziție. Atunci când totuși se îmbină, povestea este cu
totul ieșită din comun. Acesta este și cazul aventurii “Nord
către Nordkapp” realizată de Bogdan Buleandră, jurnalist moto al
publicației “Pe Motoare”, recunoscut pentru expedițiile pe
două roți. El a decis că cea mai bună provocare este de a parcurge
drumul către cel mai nordic punct de pe continent iarna. Aproape șase
luni de pregătiri și studiu atent au fost necesare pentru ca această
tură să se desfășoare în siguranță.
“În 2014 legendarul jurnalist francez Lolo Coché reușea să
ajungă în luna mai la Capul Nord pe un BMW R 1200 GS Adventure. Mi s-a
părut nebunesc și atrăgător în același timp. Am simțit de atunci mereu
că trebuie să fac și eu asta. Iată-mă, 11 ani mai târziu tot pe un R
1300 GS Adventure la Capul Nord, de data asta în luna martie”,
explică Bogdan.
Traseul
Ruta aleasă de Buleandră a cuprins 2.000 de kilometri, traversând
Finlanda, Suedia și Norvegia într-un circuit care a inclus fjorduri,
trecători montane și traversări de feribot – toate la nord de Cercul Arctic.
“Am transportat motocicleta la Helsinki cu un van. Kilometrii de
autostradă nu mi s-au părut atractivi. De aici, am luat un tren până
la Rovaniemi, orașul natal al lui Moș Crăciun”, a explicat
Bogdan. Distanța dintre Rovaniemi și Nordkapp a fost de aproximativ
750 de kilometri, dar nu a ales traseul direct. “Care ar fi fost
sensul să treci direct prin pădurile finlandeze? Întotdeauna am vrut
să văd Narvik, un oraș istoric care arată incredibil în fotografii”.
Pe drum, a petrecut o noapte la Kiruna, un oraș minier unde casele
sunt uneori mutate pentru a face loc excavațiilor de minereu de fier.
Drumul către Narvik a fost relativ ușor, cu multă soare, chiar dacă
temperaturile au coborât până la -20°C (-4°F).
“Trecerea prin munți către Norvegia a fost anunțată de mai mulți
metri de viscol. Pe aici ninge, nu glumă. Seara mai aruncam un ochi pe
filmările făcute pe parcursul zilei. În zilele cu viscol, imaginea era
albă total. Pe alocuri viscolul avea o intensitate atât de mare încât
toată zăpada parcă plutea în loc să stea pe sol. Singurele pete de
culoare rămân acele bețe reflectorizante înfipte pe marginea drumului
pentru demarcație. În mod ciudat camerele par totuși să surprindă
lucruri la o distanță de aproape 10 metri în locuri unde eu vedeam la
mai puțin de 2 metri.”, și-a amintit Bogdan.
De la acest punct, ascensiunea către nord a început, șerpuind prin
fjorduri care păreau aproape pictate în peisaj. Honningsvåg este cel
mai nordic oraș, iar dacă până aici totul a fost depășit fără mari
provocări. De aici doar norocul și antrenamentul din prima parte a
turului s-au dovedit două ingrediente importante. Ziua în care drumul
a fost deschis pentru traseul final către Capul Nord a început cu
soare și cer senin. Însă în 10 minute totul s-a întunecat cu un viscol
tot mai puternic. Foarte repede vizibilitatea a fost redusă la un metru.
“Pe măsură ce treceau minutele, viscolul devenea tot mai intens,
iar drumul abia se mai vedea”, a descris Bogdan. “Am redus
viteza și am înaintat cât am putut de prudent, bazându-mă pe cuplul
imens al motocicletei mele BMW GS pentru a traversa viscolul adânc.
Mergeam ca pur și simplu ca un plug prin zăpadă.”
În ciuda rafalelor de vânt înghețat și a condițiilor extreme, Bogdan
a continuat, folosindu-se de capacitățile motocicletei pentru a naviga
prin terenul dificil. Pe măsură ce temperatura scădea și vizibilitatea
se diminua, Bogdan s-a confruntat cu un moment critic în care a
considerat să se întoarcă. “Viziera căștii începea să înghețe.
Asta e tot ce se putea întâmpla mai rău”, își amintește el.
“Am fost pe punctul de a renunța, dar ceva dinăuntrul meu m-a
împins să continui.” A putut continua doar viziera ridicată și
fără ochelari de protecție care se abureau. Ultimii kilometri au venit
cu o explozie de adrenalină și curaj. După ce întâi a limitat viteza
la 30 km/h, pe final a accelerat la 50 km/h. “Țip ca un nebun de
fericire, am reușit! Pun motocicleta pe cric și mă dau jos să fac
câteva poze. Constat cu stupoare că am fața înghețată. Sprâncenele,
mustața, barba îmi sunt acoperite de bucăți de gheață. A meritat! O să
mai fac asta vreodată? Nu! Rămâne o dată în viață!”
Motocicleta și echipamentul
Motocicleta și echipamentul Un BMW R1300 GS Adventure care a primit
anvelope de off-road, ținte pentru gheață și zăpadă și mânșoane pentru
mâini ca să protejeze împotriva temperaturilor scăzute și viscolului.
Bogdan a folosit echipament original de la BMW Motorrad: un costum BMW
Moreno GTX, completat de straturile de merino, ghetele Venture GTX și
mănușile Tenda 2in1. Pentru zonele foarte reci a folosit o jachetă
încălzită care a menținut temperatura suportabilă în timpul mersului.
Desigur, șaua și mânșoanele încălzite au avut cea mai grea sarcină în
a-l ajuta pe Bogdan să treacă cu bine peste minimele de -21 °C.
“Rutina dimineților a fost să pornesc motocicleta cu 15-20 minute
înainte să plec la drum. Singurul loc în care s-a resimțit frigul au
fost tălpile. Deși le mișcam constant nu reușeam să le mențin la o
temperatură confortabilă”, povestește Bogdan.
“Recomandarea ar fi să te pregătești cât mai bine pentru frig.
Dacă îți înghețată mâinile sau picioarele, rămâi fără reflexe și
viteză de reacție. Trebuie să te îmbraci foarte bine și să fii cât mai
gentil cu comenzile motocicletei. E musai să folosești modul Rain sau,
de ce nu, să îi rugăm pe cei de la BMW să adauge modul Snow!”
Prezentare în premieră a filmului călătoriei
Întâlnirea cu Bogdan Buleandră şi proiecţia filmului aventurii
călătorii la Capul Nord la BMW Motorrad Automobile Bavaria, Strada
Drumul Gării 1A, Otopeni, pe 16 aprilie, de la ora 18:20.
Mai multe detalii aici.
Pe Motoare Povestea aventurii incredibile către Capul Nord va fi
împărțățită pe canalul de YouTube PeMotoare, în română și engleză
(https://www.youtube.com/@pemotoare), precum si pe canalul BMW
Motorrad Romania (https://www.youtube.com/@bmw_motorrad_romania).
“Pe Motoare” – totul a început în 2014 odată cu
dezvoltarea mișcării motociclistice în România. Aici veți găsi
recenzii de motociclete și echipamente, aventuri pe două roți și
ghiduri despre cum să devii un motociclist. De mai bine de 10 ani am
reușit să ținem comunitatea informată și distrată. Aproximativ 2
milioane de vizitatori unici au interacționat cu noi în fiecare an,
făcându-ne unul dintre cele mai bune canale de motociclete din România.