45 de ani de cercetare BMW Group

BY: stiridinromania.ro In Auto, STIRILE ZILEI
45 de ani de cercetare BMW Group

BMW a fost mereu un pionier în explorarea soluțiilor pentru mobilitatea fără emisii locale, iar utilizarea hidrogenului ca sursă de energie curată a fost un domeniu de interes constant pentru companie. De-a lungul deceniilor, BMW a investit în cercetare și dezvoltare pentru a aduce tehnologia cu hidrogen la un nivel viabil pentru automobile.

Începând de la transformarea unui BMW Seria 5 într-un automobil de test cu motor alimentat cu hidrogen în anii 1970, până la lansarea primului automobil de serie alimentat cu hidrogen în 2000, BMW a făcut pași importanți în direcția utilizării acestei tehnologii inovatoare. Cu recorduri mondiale stabilite de prototipul BMW H2R și prezentarea primului automobil de serie BMW Hydrogen 7 la Salonul Auto de la Los Angeles în 2006, BMW a demonstrat că hidrogenul poate fi o soluție viabilă pentru mobilitatea sustenabilă.

Investiția în compania Solar-Wasserstoff-Bayern GmbH pentru cercetarea producției de hidrogen din surse regenerabile a deschis drumul către obținerea hidrogenului verde, utilizând energia solară pentru a produce combustibilul lichid. Aceasta a fost o etapă importantă în dezvoltarea tehnologiei cu hidrogen și a făcut posibilă producerea primelor automobile de serie alimentate cu hidrogen.

BMW a demonstrat că hidrogenul poate fi o alternativă viabilă la combustibilii fosili pentru propulsia autovehiculelor, iar investițiile constante în cercetare și dezvoltare au adus tehnologia cu hidrogen la un nivel avansat. Cu recorduri de viteză stabilite și premieri mondiale pentru automobilele alimentate cu hidrogen, BMW rămâne un lider în domeniul mobilității sustenabile., a transmis astăzi www.press.bmwgroup.com.

Bucureşti/München. Hidrogenul este cel mai abundent
element din univers, iar utilizarea lui ca sursă de energie lichidă
sau gazoasă în diferite tipuri de autovehicule se află de multe
decenii în centrul unor proiecte de cercetare.

 

Obţinut de exemplu prin electroliză folosind energie verde poate fi o
sursă de energie curată, susţinând astfel mobilitatea fără emisii. În
timp ce BMW a început deja să exploreze soluţii pentru mobilitate fără
emisii locale cu prototipuri electrice deja la finalul anilor 1960,
aventura hidrogenului începea în urmă cu 45 de ani.

 

O prezentare a proiectelor istorice ale BMW Group în domeniul
hidrogenului poate fi urmărită şi aici, într-un episod Inside BMW
Group Classic: https://youtu.be/nSob-Jwij4U?si=Vl4ITacS7w3lmhaZ

 

Primi paşi s-au făcut în direcţia folosirii hidrogenului în motoarele
cu ardere internă, ca alternativă la combustibilii fosili. În 1979,
BMW a încheiat un parteneriat cu DFVLR (Institutul German de Testare
şi Cercetare pentru Aviaţie şi Zboruri Spaţiale, cunoscut acum sub
numele DLR) pentru a transforma un BMW Seria 5 520  de primă generaţie
(E12, an de fabricaţie 1975) într-un automobil de teste. Din exterior,
nu se deosebea prea mult de versiunile pe benzină, dar motorul cu
patru cilindri ardea hidrogen în loc de benzină fără plumb. Să făceau
primii paşi pentru a demonstra că folosirea hidrogenului drept
combustibil în motoarele termice era fezabilă din punct de vedere tehnic.

 

În 1980, un BMW Seria 7 prima generaţie (BMW E23) a devenit prima
maşină din Europa care a fost alimentată cu hidrogen lichid cirogenat.
Hidrogenul era obţinut tot folosind gaz natural din ţiţei şi nu prin
soluţii mai curate. Pentru a fi în stare lichidă, hidrogenul era
alimentat în maşină la temperatura -253°C (aproape de zero absolut,
−273.15 °C). Un rezervor de 93 de litri permitea o autonomie de
aproximativ 300 de kilometri.

 

Un al treila proiect a fost dezvoltat în1988 pe baza celei de-a doua
generaţii BMW Seria 7 735iA (BMW E32). Pentru prima dată proiectul a
fost dezvoltat exclusiv de BMW. Modelul putea funcţiona alimentând
acelaşi motor cu ardere internă fie cu benzină, fie cu hidrogen lichid criogenat.

 

Hidrogenul conţine mai puţină energie decât benzina, dar utilizarea
supraalimentării a creat şansa dezvoltării unor puteri mari. De altfel
BMW a fost pionierul motoarelor turbo, cu introducerea primului model
pe piaţa europeană în 1972 şi primul titlu obţinut pentru un turbo în
Formula 1 în 1983. Principalul avantaj competitiv al hidrogenului era
modul prietenos cu mediul în care îşi foloseşte energia: hidrogenul
arde cu oxigenul din aer pentru a forma din nou apă.

 

Cercetările de la BMW pun baza pentru viitorului hidrogenului
în automobile

În 1987, BMW a achiziţionat 10% din acţiunile companiei
Solar-Wasserstoff-Bayern GmbH (Hidrogen Solar Bavaria) cu sediul în
Neunburg vorm Wald, în Bavaria. Investiţia permitea SWB să
investigheze producţia de hidrogen din energia solară, să îl stocheze
şi să îl utilizeze ca sursă de energie, totul ca parte a cercetării
BMW în sistemele de propulsie cu hidrogen pentru automobile. Aceasta a
oferit un model pentru obţinerea în viidor a hidrogenului verde prin
utilizarea energiei din surse regenerabile.

 

Gata de producţie şi o serie de premiere mondiale importante.

În 1999, BMW a prezentat primul automobil din lume  cu un motor de 12
cilindri alimentat cu hidrogen la Salonul Internaţional Auto de la
Frankfurt: BMW 750hL. Pe 11 mai 2000, primul automobil cu hidrogen
produsă în serie a ieşit pe străzile din Berlin, cu câteva exemplare
folosite ca serviciu de shuttle în timpul EXPO 2000.

 

BMW 750hL dezvolta o putere maximă 204 CP pentru o acceleraţie 0-100
km/h în 9,6 secunde şi o viteză maximă de 226 km/h. Rezervorul de 140
litri de gaz cirogenat asigura o autonomie de aproximativ 350 km după
o alimentare de la o staţie specială în numai 3 minute.

 

În total au fost construite 105 automobile care au parcurs în timpul
testelor peste 4 milioane km, echivalentul a de 5 ori distanţei de la
Pământ la Lună şi înapoi. Produs într-un număr limitat în scopuri
demonstrative, BMW 750hL a fost primul automobil de serie alimentat cu
hidrogen. O altă premieră mondială absolută a fost folosirea unei
soluţii de pile de combustie (fuel cell) pe un automobil produs în
serie. Aceasta funcţiona ca o sursă de curent ca alternativă la
bateria de 12V. Cu o eficienţă energetică deja de 50%, asigura o
putere totală de 5kW într-o construcţie compactă de dimensiunile unei
baterii conveţionale cu accid. Puterea mare asigurata nu doar
alimentarea funcţiilor electrice de pe maşina, dar asigura şi
funcţionarea aerului condiţionat în timpul staţionării, fără
funcţionarea motorului cu ardere internă, funcţie asigurată în prezent
de automobilele plug-in.

 

Automobilul mai oferea o inovaţie – prototipurile erau conectate
permanent prin radio la echipa tehnică de la München, ca o
funcţionalitate similară cu telemetria în motorsport. De altfel BMW a
fost pionierul telemetriei în Formula 1 la începutul anilor 1980, iar
în 2001 lansa funcţia BMW Teleservices pentru diagnoza automobilelor
de serie de la distanţă şi comunicarea automată cu atelierul de service.

 

Lansarea din 2000 a fost urmată în 2001 de turneul mondial
CleanEnergy, care a avut escale în cinci locaţii din întreaga lume. În
paralel, ca o demonstraţie a versatilităţii tehnologiei cu hidrogen,
BMW Group a prezentat în 2001 şi un model MINI (R60) care dispunea de
o soluţie similară de propulsie cu hidrogen, de această dată folosind
un motor de 1,6 litri care echipa modelele Cooper.

 

Recorduri cu hidrogen

BMW a folosit mai departe motorul V12 alimentat cu hidrogen pe un
prototip sportiv. BMW H2R a stabilit un total de nouă recorduri pentru
automobilele cu motor termic cu hidrogen. Motorul său de şase litri,
cu 12 cilindri, producea peste 210 kW/285 CP, suficient pentru a
accelera prototipul de la 0 la 100 km/h în aproximativ şase secunde şi
pentru a atinge o viteză maximă de 302,4 km/h.

 

Acestea sunt recordurile stabilite de prototipul BMW H2R:

– 1 kilometru, cu start lansat: 11,993 secunde – 300,190 km/h

– 1 milă, cu start lansat: 19,912 secunde – 290,962 km/h

– ¼ de kilometru, cu start de pe loc: 9,921 secunde – 72,997 km/h

– ½ de kilometru, cu start de pe loc: 14,933 secunde – 96,994 km/h

– ½ de milă, cu start de pe loc: 17,269 secunde – 104,233 km/h

– 1 milă, cu start de pe loc: 36,725 secunde – 157,757 km/h

– 10 mile, cu start de pe loc: 221.052 secunde – 262.094 km/h

– 1 kilometru, cu start de pe loc: 26.557 secunde – 135.557 km/h

– 10 kilometri, cu start de pe loc: 146.406 secunde – 245.892 km/h

 

Hidrogenul cu star power

Salonul Auto de la Los Angeles, ce a avut loc în perioada 1-10
decembrie 2006, a fost scena pentru premiera mondială a BMW Hydrogen 7
cu numele de cod BMW E68 (construit pe baza celei de-a patra generaţii
BMW Seria 7 BMW 750 iL cu motor V12).

 

Sedanul Seria 7 era propulsat de un motor cu 12 cilindri, care
dezvolta 191 kW/260 CP şi accelera de la 0 la 100 km/h în 9,5 secunde.
Viteza maximă a fost limitată electronic la 230 km/h. Incertitudinea
cu privire la fiabilitatea reţelei de alimentare cu hidrogen nu a fost
o problemă, deoarece motorul cu dublu combustibil al BMW Hydrogen 7
putea pur şi simplu să schimbe modurile de funcţionare şi să
folosească în schimb benzină convenţională fără plumb.

 

Proiectul a strălucit pe covoarele roşii ale mai multor festivaluri
sau premiere de film. De-a lungul programului de teste a celor 100 de
automobile produse, mai multe personalități au putut testa direct
automobilul, inclusiv nume mari de la Holywood precum Edward Norton
sau Brad Pitt, demonstrând astfel că hidrogenul poate fi o soluţie de
propulsie care poate fi folosită uşor în viaţa de zi cu zi.

 

Hidrogenul ca artă

Artistul Olafur Eliasson a fost selectat de un grup internaţional de
curatori care s-a întâlnit în aprilie 2004 pentru a discuta următorul
pas pentru Colecţia BMW Art Cars. Iar în 2007, Eliasson, unul dintre
cei mai importanţi reprezentanţi ai lumii artei contemporane şi un
militant activ pentru protecţia mediului, a creat cel de-al 16-lea BMW
Art Car. Opera artistului a fost un reper tehnologic – BMW H2R Mobile
Expectations. Artistul a ales să îmbrace automobilul într-o structură
de gheaţă. Dacă în încăprea în care era prezentată lucrarea erau
prezenţi mai mulţi privitori, căldura degajată de copurile celor
prezenţi degrada lucrarea fragilă ca o metaforă a intervenţiei omului
asupra mediului prin încălzirea globală.

 

Hidrogenul şi pilele de combustie

Când vine vorba de automobile pur, hidrogenul ca sursă de energie are
avantaje faţă de o baterie în stare solidă în ceea ce priveşte masa
şi, mai ales, timpul de încărcare. Un automobil poate fi alimentat cu
hidrogen lichid la fel ca benzina sau motorina. De la sfârşitul anilor
1990, BMW a lucrat asiduu la cercetarea pilelor de combustie,
folosindu-le pentru propulsia unui BMW 750iL (E32) şi pentru utilaje
de operare a mărfurilor la uzinele BMW Group din Spartanburg şi
 Leipzig începând cu 2010. Cu peste 800 de utilaje, BMW operează cea
mai mare flotă din lume la Spartanburg, iar la Leipzig una din cele
mai mari flote din Europa.

 

În 2013, BMW Group şi Toyota au lansat o colaborare de dezvoltare
pentru un sistem de pile de combustie pentru alimentarea
automobilelor. O serie mică BMW Seria 5 Gran Turismo a fost echipată
cu pila de combustie furnizată de Toyota a fost prezentată ulterior la
Expoziţia de la Hanovra 2017 sub sloganul “NewEnergy-4-Mobility2050”.

 

Fabricarea sistemului de pilele de combustie a început în august 2022
la centrul de competenţă pentru hidrogen din Garching. La scurt timp a
demarat producţia automobilelor care alcătuiesc flota-pilot BMW iX5
Hydrogen, care în 2023 au intrat în acţiune în întreaga lume în scop
de testare şi demonstraţie. Combinaţia dintre o baterie puternică şi o
pilă de combustie deschide noi posibilităţi şi perspective.

 

Hidrogenul necesar pentru alimentarea pilei de combustie este stocat
în două rezervoare de 700 bar din polimer armat cu fibră de carbon
(CFRP). Împreună conţin 6 kg de hidrogen, suficient pentru a oferi BMW
iX5 Hydrogen o autonomie de până la 504 km în ciclul WLTP. Umplerea
rezervoarelor de hidrogen durează doar trei până la patru minute, aşa
că BMW iX5 Hydrogen poate oferi, de asemenea, plăcerea de a conduce
pentru care BMW este renumit, pe distanţe lungi, cu doar câteva opriri
scurte pe parcurs.


Sistemul de pile de combustie dezvoltă o putere maximă de 125
kW, surplusul de putere pentru motorul electric este asigurat de o
baterie litiu-ion. Această combinaţie unică o putere maximă a
motorului electric de 295 kW/401 CP pentru cea mai puternică maşină de
serie alimentată cu hidrogen. Acceleraţia 0-100 km/h este realizată în
mai puţin de 6 secunde şi viteza maximă este limitată electronic la
180 km/h.

 

Viitorul

BMW Group este primul producător de automobile din Germania care s-a
alăturat campaniei “Business Ambition for 1,5°C” condusă de
iniţiativa Obiective Bazate pe Ştiinţă şi s-a angajat să atingă
obiectivul de neutralitate climatică deplină de-a lungul lanţului de valori.

 

Următorul pas în acest proces implică planul BMW Group de a reduce
emisiile de CO2 per automobil pe întregul său ciclu de viaţă – adică
lanţul de aprovizionare, faza de producţie şi utilizare – cu cel puţin
40% până în 2030, comparativ cu 2019.

 

Până cel târziu în 2030, BMW Group urmăreşte să ajungă într-o
situaţie în care automobilele electrice revendică o cotă de peste 50%
din vânzările sale totale.

 

BMW Group vede tehnologia FCEV (Fuel Cell Energy Vehicle – automobil
cu sistem de propulsie electric cu pile de combustie) ca pe o
potenţială completare la tehnologia de propulsie utilizată de
automobilele electrice cu baterie.

 

Hidrogenul ca parte a activităţilor globale pentru mobilitatea fără
CO2. Hidrogenul poate fi o sursă curată de energie. În egală măsură,
există mai multe soluţii tehnologie de producţie a hidrogenului
(diferenţiate prin aşa numitele culori ale hidrogenului).

 

Potrivit unui raport al Agenţiei Internaţionale pentru Energie (IEA),
hidrogenul oferă un potenţial considerabil ca viitoare sursă de
energie care să susţină activităţile globale de tranziţie energetică.
Datorită capacităţilor sale de stocare şi transport, hidrogenul poate
fi utilizat pentru o mare varietate de aplicaţii.

 

Prin urmare, majoritatea ţărilor industrializate adoptă strategii
privind hidrogenul şi le susţin prin strategii şi proiecte concrete.
În sectorul transporturilor, hidrogenul poate deveni o altă opţiune
tehnologică, alături de mobilitatea electrică alimentată cu baterii,
pentru modelarea mobilităţii individuale durabile pe termen lung.

 

Totuşi, acest lucru va depinde de producţia competitivă a
cantităţilor suficiente de hidrogen din energie verde, precum şi de
extinderea infrastructurii corespunzătoare de alimentare, care este
deja urmărită intens în multe ţări.

(O hartă a principalelor staţii de alimentare în Europa găsiţi aici: https://h2.live/)

 

BMW Group salută şi sprijină activităţile de promovare a inovaţiei în
Germania şi Europa, care vor contribui la construirea unei economii a
hidrogenului şi la accelerarea producţiei de hidrogen folosind energie
regenerabilă. Acestea includ în mod specific proiectele pe scară largă
pe hidrogen clasificate drept Proiecte Importante de Interes European
Comun (IPCEI).

 

Proiectele care cuprind această iniţiativă a Uniunii Europene,
susţinută în Germania de Ministerul Federal al Afacerilor Economice şi
Ministerul Federal al Transporturilor, acoperă întregul lanţ de valori
– de la producţia de hidrogen, trecând prin transport, până la
aplicaţii în industrie.

 

În condiţiile potrivite, tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen
are potenţialul de a deveni un alt pilon în portofoliul de sisteme de
propulsie al BMW Group pentru mobilitatea fără emisii locale de CO2.



Acest articol a fost scris de inteligență artificială Chat GPT, unele date pot fi incorecte. Pentru stirea originala, verificati sursa: Link catre sursa

Sursa si foto: www.press.bmwgroup.com




Recomandari STIRIdinROMANIA.ro

#NightDriveRO, BMW X2 și MINI Countryman într-o prezentare cu povești urbane

Prezentare cu povești urbane: Night DriveRO cu BMW X2 și MINI Countryman

BMW România propune un proiect inedit în București, care combină prezentarea noilor modele BMW X2 și MINI Countryman, explorarea...

Read More...
135 de milioane de euro, pentru construcţia noului stadion din Timişoara! A fost lansată licitaţia pentru execuţia lucrărilor

Epopeea stadionului nou din Timişoara

Timișoara se pregătește să își salute noul stadion, odată ce Compania Națională de Investiții a scos la licitație contractul...

Read More...

Performanta deosebita la Campionatul National de Inot – Cadeti (12 – 13 ani) din 2024

Campionatul Național de Înot – Cadeți (12-13 ani) s-a desfășurat la Târgoviște, în perioada 12-14 iulie 2024, unde sportivii...

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

CAPTCHA ImageChange Image

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu

stiri & ziare online Adauga la Agregator.ro