Bucureşti/Jerez de la Frontera. “Este
incredibil.” Toprak Razgatlioglu (Turcia) a reuşit! În vârstă de
28 de ani, pilotul oficial BMW Motorrad este campionul mondial de
superbike 2024. Titlul a venit oficial la Jerez de la Frontera
(Spania), la etapa finală a sezonului 2024 din Campionatul Mondial FIM
de Superbike (WorldSBK). Cu un loc al doilea în prima cursă
principală, Razgatlioglu şi-a asigurat câştigarea în avans a titlului.
Pentru “El Turco” este al doilea titlu de campion mondial
după cel din 2021, iar pentru BMW Motorrad Motorsport este primul
titlu din istorie. Acest triumf încununează un sezon în care
Razgatlioglu, pilotând modelul BMW M 1000 RR înscris de ROKiT BMW
Motorrad WorldSBK Team, a stabilit superlative şi recorduri, devenind
primul pilot care a obţinut 13 victorii consecutive, dar a avut parte
şi de o nereuşită majoră. Să privim retrospectiv la primul sezon
câştigător al lui Razgatlioglu cu familia BMW Motorrad Motorsport.
Drumul spre titlul mondial
Primul test. La începutul lui decembrie 2023 a adus
momentul mult aşteptat. Nou venit în echipă, Razgatlioglu face primele
teste cu BMW M 1000 RR la Portimão. La scurt timp după, urmează un alt
test de două zile la Jerez de la Frontera (Spania). În ciuda
condiţiilor meteorologice deloc ideale din decembrie, Razgatlioglu a
folosit testele pentru a obţine primele impresii despre motocicletă,
pentru a oferi feedback pentru dezvoltare şi pentru a se familiariza
cu BMW Motorrad Motorsport şi ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team.
Prezentarea echipei. Pe 17 ianuarie, BMW Motorrad
Motorsport îşi prezintă formula pentru WorldSBK 2024 la BMW Motorrad
Welt din Berlin. Razgatlioglu îşi stabuileşte obiectivul: victorii şi
încercarea de a câştiga titlul mondial.
Primul podium. Nu trece mult timp până la primele
motive de sărăbătoare. La deschiderea sezonului la finalul lunii
februarie, ce a avut loc la Phillip Island (Australia), Razgatlioglu a
obţinut primul său podium cu BMW M 1000 RR – a terminat pe locul al
treilea în doar a doua cursă pe motocicletă în cursa Superpole de duminică.
Prima victorie. În a doua rundă a sezonului, în
martie la Barcelona, Razgatlioglu urcă pe cea mai înaltă treaptă a
podiumului, în premieră cu BMW M 1000 RR. Sâmbătă, el obţine pole
position şi câştigă prima cursă principală. Această victorie este
deosebit de specială, deoarece El Turcp nu câştigase niciodată la
Barcelona până la acel moment. Urmează o altă victorie în cursa
Superpole de duminică şi apoi locul al treilea. Totalul său după şase
curse cu BMW ajunge la două victorii şi alte două podiumuri.
Începutul seriei-record. Duminica WorldSBK de la
Assen 2024 intră în cărţile de istorie ca o zi în care a început o
serie fără precedent. Pornind de pe locul al nouălea al grilei,
Razgatlioglu câştigă a doua cursă principală, dând startul unei serii-record.
Hat-trick şi lider în campionat. În iunie,
Razgatlioglu realizează primul său weekend perfect la Misano. Plecând
din pole position, el câştigă toate cele trei curse, luând conducerea
în clasamentul Campionatului Mondial. El continuă această dominaţie cu
hat-trickuri la Most şi Donington Park.
Un nou record. Din aprilie, Razgatlioglu era
neînvins, ajungând în runda a şaptea, la Portimão, cu 12 victorii în
contul său, inclusiv 10 succese consecutive. El egalează recordul de
11 victorii consecutive odată cu prima cursă principală de sâmbătă.
După victoria din cursa Superpole de duminică, el devine recordman
solitar. Dar nu se opreşte aici. Câştigă a doua cursă principală,
completând al patrulea hat-trick. Razgatlioglu pleacă din Portugalia
cu un nou record de 13 victorii consecutive şi un avans de 92 de
puncte în clasamentul campionatului.
Recul. Vineri după-amiază, în timpul celui de-al
doilea antrenament liber de la Magny-Cours, Razgatlioglu pierde
controlul motocicletei şi loveşte glisierele pistei. După primele
examinări la centrul medical, a petrecut noaptea în spital.
Diagnosticul este un pneumotorax uşor. Razgatlioglu nu poate concura
în tot acel weekendul de cursă de la Magny-Cours, iar data revenirii
este incertă.
Revenirea. După ce a ratat cursele de la Magny-Cours
şi Cremona, Razgatlioglu revine în acţiune pe MotorLand Aragón din
Spania. În ciuda pauzei provocate de accidentare, el a rămâne liderul
campionatului, deşi avantajul său se diminuase la 13 puncte. Cu o
putere mentală extraordinară, “El Turco” realizează o
revenire impresionantă, terminând pe locul al doilea în toate cele
trei curse şi astfel îşi măreşte avansul la 39 de puncte.
Campion mondial! După două victorii şi un loc al
doilea la Estoril, Razgatlioglu se îndreaptă spre finala sezonului de
la Jerez de la Frontera cu un avantaj de 46 de puncte. El obţine
laurii de campion la finalul primei curse principale. Locul al doilea
a fost suficient – titlul mondial este al lui, iar petrecerea putea începe!
Declaraţii după titlul de campion mondial
Markus Flasch, directorul BMW Motorrad: “Astăzi
este un moment important pentru marca noastră. Sărbătorim primul
nostru titlu WorldSBK alături de Toprak! Felicitări lui Toprak şi
tuturor celor care au contribuit continuu la această realizare
incredibilă – întreaga echipă BMW Motorrad Motorsport din München şi
Berlin, ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team condusă de Shaun Muir şi BMW
Motorrad WorldSBK Test Team. Ceea ce a arătat Toprak în acest sezon a
fost mai mult decât impresionant şi demonstrează cât ce sportiv şi ce
persoană remarcabile este. Încă de la început, el şi BMW Motorrad
Motorsport s-au dovedit a fi o combinaţie de succes. I-am oferit
motocicleta perfectă, M 1000 RR, iar cu abilităţile sale unice de
pilotaj şi-a pus amprenta asupra sezonului. La fel de impresionantă
este puterea sa mentală, având o revenire senzaţională după un
accident grav. În acelaşi timp, este pur şi simplu un tip grozav şi,
pe bună dreptate, un adevărat favorit al fanilor: modest, amuzant şi
mereu muncitor. Împreună cu echipa şi inginerii noştri, după fiecare
succes, a căutat modalităţi de îmbunătăţire continuă. Recompensa este
acest titlu binemeritat de campion mondial.”
Toprak Razgatlioglu: “E incredibil să fiu din
nou campion mondial. Sunt foarte mândru de echipă, pentru că toată
lumea a muncit din greu în fiecare weekend de cursă. Vă mulţumesc
foarte mult pentru acest sprijin uimitor. La începutul sezonului,
nimeni nu credea că este posibil pentru mine în primul meu an cu BMW
Motorrad Motorsport, dar acum am câştigat titlul mondial. Chiar o
meritam. Am îmbunătăţit motocicleta în fiecare weekend de cursă şi
chiar o putem îmbunătăţi şi mai mult. Cât despre sezonul următor… Să
repetăm isprava!”