Portretul unui Crew chief…

BY: stiridinromania.ro In Actualitate

Portretul unui Crew chief

Militarii detașamentului românesc F-16 „Carpathian Vipers” au fiecare în parte un rol foarte bine definit. Dacă v-ați aflat în apropierea unei linii de avioane pregătite pentru zbor, cu siguranță i-ați observat pe șefii echipei tehnice de sol. Echipați cu veste reflectorizante și căști de protecție și comunicând cu piloții de F-16 prin semne și gesturi pe care numai ei le înțeleg, crew chief-ii, cum sunt numiți în limbajului operațional NATO, sunt responsabili ca aeronavele să fie în stare tehnică optimă și gata de zbor. De asemenea, dirijează avioanele care se deplasează în rulaj din zona hangarelor, fiind în același timp ultimii care pot opri punerea în mișcare a avioanelor în cazul descoperirii unor defecțiuni la sol.

Pentru a excela în acest rol, militarii trebuie să posede cunoștințe tehnice solide, atenție la detalii și capacitatea de a lucra bine sub presiune. Maistrul militar clasa a II-a Vodă Dragoș se încadrează cu siguranță în acest tipar, fiind unul dintre cei mai experimentați tehnici de aeronavă ai detașamentului. Absolvent, promoția 2008, al Școlii Militare de Maiștri Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene „Traian Vuia”, militarul a exploatat inițial avionul MiG-21 LanceR, în cadrul Bazei 86 Aeriană Borcea. „În perioada 2014 – 2016 am fost în Portugalia la cursul de pregătire pentru trecerea pe F-16. Din momentul venirii aeronavelor în țară, am lucrat neîncetat la Escadrila 53 Vânătoare „Warhawks”. Pentru mine escadrila a fost și este totul. Este locul pe care îl consider a doua familie. Este o onoare să particip în prima misiune a aeronavei F-16 în Lituania.”

Fiecare tehnic de aeronavă al detașamentului are în primire un F-16 pe care trebuie să îl mențină în condiții optime de zbor, asigurându-se că toate inspecțiile sunt la zi, că necesarul de carburanți-lubrifianți-uleiuri este în parametri corespunzători. Maistrul militar Vodă Dragoș este crew chief-ul care răspunde, împreună cu întreaga echipă tehnică, de pregătirea pentru zbor a aeronavei și de menținerea acesteia în stare de operativitate. El este, asemenea tuturor șefilor de echipă tehnică, o interfață între piloți și avion, între avion și partea de mentenanță. „Toate informațiile tehnice trec prin crew chief. De la operațiunile din timpul pornirii avionului și până la începerea rulajul de dinainte de decolare se execută prin comunicarea dintre tehnic și pilot. De asemenea, orice eventuală problemă este raportată de pilot către crew chief. Eu transmit mai departe către conducătorul activității din zona de pregătire pentru zbor a avioanelor start sau Flight Line Expediter (FLE) și acesta informează coordonatorul pentru mentenanță sau Pro Super.”

Relația dintre pilot și crew chief este una definită de încredere. „Încrederea în crew chief-i este una totală și spun acest lucru cu toată convingerea. Practic, de ei depind atât succesul misiunii, cât și siguranța noastră. Atât eu, cât și familia mea, prin faptul că ajung acasă după fiecare misiune le transmitem MULȚUMESC pentru tot ceea ce fac!” este de părere unul dintre piloții detașamentului Carpathian Vipers.

„Cu o parte dintre piloții care sunt aici, în Lituania, am lucrat și la MiG-ul 21. Ne cunoaștem de foarte mult timp. Experiența acumulată i-a făcut să aibă încredere 100% în deciziile mele. Cumva aceasta este diferența dintre escadrilă și partea de mentenanță. Colegii de la mentenanța avionului lucrează mai în profunzime la înlocuit agregate, la anumite inspecții mai de durată, interacționând mai puțin cu piloții. În meseria noastră, la escadrilă, toate deciziile se iau în câteva secunde.Din momentul în care motorul avionului este pornit, de decizia pe care o luăm după verificarea parametrilor de zbor depinde siguranța pilotului. De aceea, pilotul se bazează 100% pe noi, oamenii de la sol, crew chief-i și FLE.”

De la începutul misiunii, crew chief-ii detașamentului au petrecut nenumărate ore în linia de avioane, câteodată în ploaie, lapoviță sau ninsoare, totul pentru a se asigura că misiunea este îndeplinită cu succes și că piloții de F-16 primesc rapid sprijinul de care au nevoie de la sol. Limbajul folosit pentru comunicare este unul standardizat, semnele putând fi înțelese de către orice pilot, indiferent de naționalitate. „Am avut ocazia să dirijez de mai multe ori piloți ai țărilor aliate. În meseria mea nu contează naționalitatea, nici tipul de aeronavă. Dacă uneori există bariere de limbaj, în comunicarea nonverbală a crew chief-ilor, semnele sunt aceleași. Sunt abecedarul tehnicului de aeronavă.”

Crew chief-ii sunt profesioniștii care completează imaginea vieții pe aerodrom. De competența și devotamentul lor depinde buna desfășurare a întregii activități de zbor a detașamentului. Zi de zi, 24/7, lucrând în echipă cu ceilalți colegi, aceștia reușesc să aibă satisfacția lucrului bine făcut. O carieră ca șef de echipaj/crew chief în forțele aeriene este cu siguranță plină de satisfacții pentru toți cei pasionați de aviație.

Foto: Liviu Dnistran, Laura Bașturea






Data: 2023-07-07 08:00:00

Link catre sursa

Foto: Facebook sau Pixabay




Recomandari STIRIdinROMANIA.ro

Portrait of Anabel Falcon.

Contracararea pierderii de oase și mușchi în microgravitație

NASA a efectuat o revizuire anuală a conceptului de arhitectură Moon to Mars. Acesta este un pas important în...

Read More...
Maşină de poliţie, lovită de un autoturism condus de un tânăr de 21 de ani! Autospeciala a fost proiectată în altă maşină parcată

Un tânăr de 21 de ani rămâne pieton pentru 90 de zile după ce a intrat cu maşina într-o autospecială de poliţie

Un tânăr în vârstă de 21 de ani a intrat cu mașina pe care o conducea într-o autospecială de...

Read More...

Iarna aceasta „Fii Mos Craciun pentru o zi” si afla cum poti darui pentru 2000 de copii

A devenit deja o traditie ca in perioada sarbatorilor de iarna Mos Craciun sa intre in casele familiilor din...

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

CAPTCHA ImageChange Image

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu

stiri & ziare online Adauga la Agregator.ro