Performanțe impresionante ale BMW i4 Racing la finalul primului sezon

BY: stiridinromania.ro In Business

Echipa Engage Racing a încheiat sezonul competițional cu participarea la ultima etapă din Campionatul Național de Super Rally, desfășurat la București. Pilotul Horia a concurat cu BMW i4 Racing Elsa în opt curse din două campionate, obținând rezultate tot mai bune pe parcursul anului. Echipa a anunțat colaborarea cu un Board of Advisors format din profesioniști din diverse domenii, pentru a consilia echipa în pregătirea viitoare.

În Campionatul Național de Viteză în Coastă, Horia a obținut locuri bune în clasamentul open și a urcat de trei ori pe podium în Categoria III. În cadrul Campionatului Național de Super Rally, Horia a concurat în clasele turisme și electrice, obținând rezultate notabile în ciuda unor provocări tehnice.

Un aspect remarcabil al proiectului Engage Racing este dezvoltarea unui model de curse inovator, care implică conversia automobilelor electrice de serie în mașini de competiție. Mașina Elsa păstrează caracteristicile de serie, fiind un proiect unic la nivel mondial și reprezentând o provocare tehnică și inovatoare pentru echipă.

Modificările aduse modelului BMW i4 Racing Elsa au inclus îmbunătățiri de siguranță, reducerea masei, schimbări la nivelul sistemului de frânare și a suspensiilor, precum și adaptări pentru performanțe dinamice superioare. Efortul echipei de ingineri și specialiști a condus la crearea unei mașini de curse performante și inovatoare.

Echipa Engage Racing a beneficiat de susținerea unor parteneri importanți, precum Velo, Michelin, Textar, UniCredit Leasing și FEV România, care au contribuit la succesul echipei în competițiile din acest sezon. Colaborarea cu un Board of Advisors și implicarea partenerilor au consolidat poziția echipei pe scena competițională și au deschis noi perspective pentru dezvoltarea viitoare.

Proiectul Engage Racing continuă să reprezinte un exemplu de inovație și performanță în motorsportul românesc, iar echipa se pregătește pentru noi provocări și obiective în sezoanele următoare., a transmis astăzi www.press.bmwgroup.com.

Brașov/ Bucureşti. Ultima etapă în
Campionatul Naţional de Super Rally, organizată weekendul care tocmai
s-a încheiat la Bucureşti, a marcat finalul de sezon competiţional
pentru echipa Engage Racing.

În 2025 Horia a luat startul cu BMW i4 Racing Elsa în opt curse din
două campionate, Viteză în Coastă şi Super Rally în timp ce proiectul
s-a dezvoltat continuu şi maşina de curse a primit mai multe îmbunătăţiri.

O dată cu ultima etapă a sezonului echipa a anunţat colaborarea cu un
Board of Advisors, un grup de profesionişti care vor consilia Engage
Racing în pregătirea viitoare. Aceştia sunt Rareş Năstase, jurnalist
ProTV, “România, Te Iubesc!”; Claudiu Butacu, expert în
sustenabilitate şi inovaţie, co-fondator EFdeN; Petru Păcuraru,
fondator HDPI, consultant în leadership şi cultură şi dezvoltare
organizațională. Echipa Engage Racing devine astfel mai puternică şi
capătă un nou nivel de expertiză.

Rezultate competiţionale 2025

În Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Horia a
participat la etapele de la Rânca, Harghita, Reşiţa şi Sinaia, patru
dintr-un total de opt. Optimizarea BMW i4 Racing a fost arătată de
rezultate tot mai bune – Horia terminând la general pe 22, 19, 19 şi
respectiv 14 în clasamentul open care a adus constant la start peste
70-80 de concurenţi. În acelaşi timp Horia a terminat de trei ori din
patru curse pe podium în Categoria III, dedicată automobilelor
speciale – cu loc trei la Reşiţa şi două locuri doi la Harghita şi Sinaia.

În Campionatul Naţional de Super Rally, Horia a
punctat în Clasamentul Turismelor  (Clasa 2) şi Electricelor (Clasa E).

Într-o clasă a turismelor cu piloţi cu experienţă şi modele precum
Ferrari 488 Challenge, Mitsubishi Lancer sau Skoda Fabia Rally 2,
Horia şi Elsa s-au arătat competitivi. În cea mai bună etapă, la Alba
Iulia, Horia a ratat podiumul la numai 14 sutimi de secundă. Horia a
terminat altfel pe locurile 5 la Timişoara şi 9 la Bucureşti în clasa Turismelor.

Un abandon tehnic în cursa de la Hunedoara a dus la ratarea titlului
la Electrice, o clasă altfel dominată în faţă unor modele mult mai
slab motorizate – MINI Cooper SE şi Opel Corsa E.

În final, după cele trei etape în care a punctat, Horia şi Elsa au
terminat pe locul 10 în clasamentul Open, pe locul 5 în clasamentul de
turisme, pe trei la electrice şi tot pe trei la echipe, alături de
Aurelian Andronache.

Engage Racing termină anul 2025 cu şase podiumuri în diferite clase
din opt curse şi două locuri trei – în clasa de Electrice în
Campionatul Naţional Super Rally şi la echipe la Super Rally.

 

Mai mult decât participarea la competiţii – dezvoltare tehnologică
într-o direcţie absolut nouă în motorsport

Un element foarte special al proiectului Engage Racing este că,
alături de participarea în competiţii, se dezvoltă de la zero un model
nou de curse, într-o direcţie absolut nouă în lumea motorsportului:
convertirea automobilelor electrice de serie, în maşini de competiţie.
În acest sens Elsa păstrează bateria de înaltă tensiune, motoarele şi
arhitectura sistemului electric de la modelul de serie şi este unul
dintre puţinele proiecte de acest fel la nivel mondial. Echipa Engage
Racing are o experienţă deja de cinci ani în acest domeniu nou al motorsportului.

„A trecut puţin peste un an de la lansare, dar a fost o călătorie
foarte lungă. Efortul de dezvoltare a fost enorm – toate componentele
dezvoltate pe maşină sunt unice, create special pentru noi, după
specificaţiile noastre, în mare parte de echipă. Nu am putut să
cumpărăm nicio componentă pe care să o instalăm direct. Când la etapa
de la Hunedoara am rupt un amortizor, nu am putut pur şi simplu să
cumpărăm unul nou şi să mergem mai departe. Asta ne-a făcut să pierdem
câteva etape importante. Împreună cu compania olandeză Olins a trebuit
să analizăm problema şi să reproiectăm piesa ca să reziste sarcinilor
speciale ale mașinii noastre. Dar asta face povestea noastră atât de
specială – Elsa este cu adevărat creaţia noastră, este cu adevărat o
premieră mondială valoroasă”, explică Horia Platona, pilotul şi şeful
de dezvoltare al proiectului.

„Încă sunt foarte puţine exemple în lume de modele electrice de serie
convertite în automobile de serie. Ne luptăm cu două provocări mari:
consumul foarte mare de energie degajă multă căldură şi masa foarte
mare?, puţin peste două tone, vine cu solicitări mari pentru anvelope,
frâne, tren de rulare. Efortul nostru în acest an a fost să gestionăm
aceste provocări”, continuă Horia.

Pentru BMW  i4 nu exista nici o soluție dedicată pentru motorsport,
toate modificările au fost inițiate si susținute de echipa Engage
Racing şi Engage Engineering.

Modificări BMW i4 Racing Elsa

Modificări de siguranţă specifice unui automobil de curse. Sistemul
de roll cage ranforsat suplimentar după recomandările echipei de
organizare Pikes Peak.

Măsuri de reducere de masă specifice care include schimbarea
geamurilor laterale şi eliminarea echipamentelor şi componentelor
nenecesare de pe automobil.

A fost schimbat sistemul de amortizoare cu unul specific motorsport
în colaborare cu compania olandeză Olins, calculat pentru cerințele
specific ale modelului – amortizoare pe reglabile pe 4 cai, înălțime
si duritate a arcului, absolut esențiale pentru performanță dinamică.

Frânarea este asigurată de un sistem cu doua pompe de frână (față și
spate), etrieri cu 6 pistonașe față și 4 pistonașe spate. A fost
eliminat sistemul ABS și brake-by-wire de serie. Pentru comanda
electronică de activare a transmisiei există o a treia pedală, cel
puțin pentru moment.

Pachetul aerodinamic compus din splitter, difuzor și aripa spate a
fost simulat CFD in-house. Dimensiunile foarte mari sunt justificate
prin masa mașinii, dar şi pentru pregătirea de a concura în condiţii
de altitudine mare (peste 4000m la Pikes Peak). Pentru cursele de
Super Rally din oraşe, cu trasee tehnice, înguste, a fost creată o
aerodinamică simplificată – componentele putând fiind schimbate în mai
puţin de un minut.

Pentru a ajunge la comportamentul dinamic dorit și o bună transmitere
a puterii, diferențialele “deschise” de fabrică au fost
schimbate cu unele cu alunecare limitată pentru ambele punți.
Producția lor a fost realizată împreună cu compania germană Drexler.

În ceea ce privește software-ul, masina putea fi un proiect în sine,
un indiciu bun fiind cele sase module Raspberry pi şi Arduino ascunse
sub consola de bord. Cu ajutorul acestora și a soft-ului cu peste
30000 de linii de cod s-a reorganizat sistemul de comandă la interior:
s-a renunţat la toate comenzile și butoanele mașinii, înlocuite cu
comenzi pe volan sau consola centrală; s-a construit un sistem de
telemetrie la distanță; se pot controla majoritatea funcțiilor mașinii
prin intermediul unei aplicații de smartphone.

Un pachet extins de răcire şi management de putere şi temperatură
include două sisteme suplimentare de răcire, unul integrat în spate,
cu prize de aer printate 3D, un radiator de mari dimensiuni şi un set
de trei ventilatoare.

Bucșele hidraulice OEM au fost înlocuite cu rulmenți sferici special
dezvoltaţi de echipă.

Sistem de sunet nou proiectat care foloseşte un sintetizator virtual,
cu latenţă deosebit de mică şi modularitate extinsă. Sistemul poate
prelua oricare din parametrii măsuraţi ai maşinii (apăsarea pedealei
de acceleraţie, sarcină motor, turaţie individuală pe fiecare roată)
şi converteşte aceşti parametrii în frecvenţe de sunet. Sunet
proiectat special. Sistem de boxe dezvoltat special pentru automobil.


O echipă puternică

Echipa Engage Racing include un număr mare de ingineri şi
specialişti: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ștefan
Sterpu, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan,
Alexandru Şeremet, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.


Sponsori și Parteneri

Engage Racing este susținută de parteneri importanți care
contribuie la succesul echipei:

Velo – Parte din portofoliul BAT, Velo este un brand sinonim cu
inovația, fiind prezent în competiții de top la nivel international.
Prin asocierea cu Engage Racing, Velo își extinde amprenta în
motorsport, continuând să provoace limitele conventionale, creând
experiente weirdly wonderful cu fiecare provocare.

Michelin – Unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel
mondial, Michelin este partener tehnic al echipei Engage Racing,
oferind anvelope de înaltă performanță adaptate condițiilor specifice
competițiilor de Super Rally. Expertiza Michelin în tehnologia
anvelopelor de competiție garantează aderența și durabilitatea pe
circuite dificile.

Textar – Furnizor global de plăcuțe și discuri de frână, Textar
contribuie la siguranța și performanța echipei Engage Racing prin
soluții de frânare de înaltă calitate. Textar se distinge prin
inovațiile sale în domeniul sistemelor de frânare, esențiale pentru
succesul în competițiile de motorsport.

UniCredit Leasing – Parte din grupul UniCredit, lider în servicii
financiare în Europa, UniCredit Leasing susține echipa Engage Racing
prin soluții de leasing inovatoare, adaptate nevoilor echipelor de
motorsport. Parteneriatul cu Engage Racing subliniază importanța
investițiilor inteligente în mobilitatea electrică.

FEV ROMÂNIA – Parte a FEV Group, companie globală de inginerie
specializată în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie, FEV ROMÂNIA
sprijină echipa cu expertiză avansată în domeniul ingineriei
electrice. Prin acest parteneriat, FEV contribuie la perfecționarea
tehnică a modelului BMW i4 Racing și la implementarea unor soluții
inovatoare pentru creșterea performanței.

 

Echipa ENGAGE Racing:
Anya Gherghina, Horia
Platona, Costin Păunescu, Alexandru Șeremet,Ștefan Sterpu, Florin
Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.

O dată cu ultima etapă a sezonului echipa a anunţat colaborarea cu un
Board of Advisors, un grup de profesionişti care vor consilia Engage
Racing în pregătirea viitoare. Aceştia sunt Rareş Năstase, jurnalist
ProTV, “România, Te Iubesc!”; Claudiu Butacu,expert în sustenabilitate
şi inovaţie, cofondator EFdeN; Petru Păcuraru, fondator HDPI,
consultant în leadership şi cultură şi dezvoltare organizaţională.

„Proiectul Engage Racing este unul deosebit de complex – participarea
la competiţii este modul în care probăm efortul nostru. Avem o echipă
mare şi puternică, iar colaborarea cu un Board of Adivsors ne poate
aduce mai multă claritate, gândire strategică şi ne deschide către
perspective şi idei noi. La capitolul <<echipă>> trebuie
să îi includem şi pe partnerii noştri – ca în orice sport de
performanţă, resursele sunt esenţiale, iar partenerii noştri sunt
parte esenţială din construcţia noastră”, explică Anya Gherghina,
Manager Engage Racing.

Partenerii Engage Racing în 2025 sunt: Velo, Michelin, UniCredit
Leasing, Textar, FEV România, Sunday Bites.

Comunicat remis de echipa Engage Racing
Contact: Anya Gherghina
anya@engage-racing.com



Acest articol a fost scris de inteligență artificială Chat GPT, unele date pot fi incorecte. Pentru stirea originala, verificati sursa: Link catre sursa

Sursa si foto: www.press.bmwgroup.com

 În plus, ar putea să-ți placă
Loading RSS Feed

Donează Știri din RO

Recomandari STIRIdinROMANIA.ro

Rezultate stralucitoare pentru sportivii timisoreni la Campionatul European de Karate

Sportivii timișoreni care au participat la Campionatul European de Karate IKU, desfășurat în perioada 23-26 octombrie, în Szczecin, Polonia,...

Read More...
Echipă de nivel european! CSM Lugoj surclasează campioana Țărilor de Jos la ea acasă, cu un categoric 3-0

Victorie categorică pentru CSM Lugoj

CSM Lugoj a obținut o victorie importantă în meciul disputat împotriva echipei Friso Sneek din Țările de Jos, în...

Read More...

Transformarea educatiei muzeale

Fundatia Aquatim a anuntat finalizarea proiectului cultural intitulat “Hai la Muzeu!”, o initiativa de mediere culturala intre institutiile scolare...

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

CAPTCHA ImageChange Image

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu

stiri & ziare online